Kierownik zamawiającego powinien egzekwować zasadę efektywności
Zamawiający ma obowiązek uzyskania najlepszych efektów zamówienia, w tym społecznych, środowiskowych oraz gospodarczych, w stosunku do poniesionych nakładów, jeżeli którykolwiek z nich jest możliwy do osiągnięcia w danym zamówieniu.
W regulacjach poprzednio obowiązującej ustawy – Prawo zamówień publicznych z 2004 r. zasada efektywności ekonomicznej nie była sformułowana wprost. Została ona wprowadzona explicite dopiero w obecnej ustawie – Prawo zamówień publicznych (u.p.z.p.) i uregulowana w jej art. 17. Znana była jednak już w dotychczasowym obrocie prawnym. Wynikała przede wszystkim z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U z 2022 r. poz. 1634 ze zm.): „Do rangi zasad obowiązujących w toku wykonywania budżetu podniesiono zasadę efektywności wykorzystania środków publicznych. Efektywny oznacza tyle, co skuteczny, wydajny, dający pozytywne wyniki” – uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 6 listopada 2013 r. (KI-412/249/13).
Obowiązki zamawiającego
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 u.p.z.p. zamawiający jest zobowiązany do udzielenia zamówienia w sposób zapewniający najlepszą jakość dostaw, usług oraz robót budowlanych, uzasadnioną charakterem zamówienia, w ramach środków, które może przeznaczyć na jego realizację. Przepis nakłada również na zamawiającego obowiązek realizacji tzw. celów strategicznych dyrektywy klasycznej, tj. uzyskania najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz gospodarczych, jeżeli którykolwiek z tych efektów jest możliwy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta